شاخص های سنجش و شناسایی وضعیت خانوارهای زن سرپرست
مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به ارزیابی شاخص های سنجش و شناسایی وضعیت خانوارهای زن سرپرست پرداخت.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش این مرکز در گزارشی با عنوان «ارزیابی شاخصهای سنجش و شناسایی وضعیت خانوارهای زنسرپرست» مطرح میکند که یکی از مهمترین پیشنیازهای سیاستگذاری، ابتنای این فرایند بر نظام آماری قابل اعتماد و اتکاست. لذا سیاستگذاری دقیق و هدفمند نیازمند آمار و اطلاعات دقیق، جامع و به تفکیک در همه ابعاد و سطوح مرتبط با خانوارهای زن سرپرستی است تا بتوان با غربالگری اطلاعات، به دستهبندی نیاز آنان دست یافت. ازاینرو، شناسایی مطالعات ملی و دستگاهی که به بیان وضعیت این خانوارها از زوایای مختلف پرداختهاند ضرورتی لازم است تا از این طریق بتوان به شاخصهای اطلاعاتی در زمینههای جمعیتی، اجتماعی، اقتصادی و سلامت دست یافت، اما مطالعات مبتنیبر اطلاعات و آمارهای ملی و دستگاهی مرتبط با وضعیتسنجی خانوارهای زنسرپرست دارای کمبودها و مشکلاتی است.
در این گزارش آمده است که نبود داده و اطلاعات دقیق، بهموقع و بهروز ازجمله مشکلاتی است که پس از سرشماری سال ۱۳۹۵ بهعلت دسترسی نداشتن به دادههای آماری جدید در این حوزه مشهود است. این درحالی است که ایجاد منابع آماری پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان بهمنظور شفافیت در عملکرد سازمانهای حوزه رفاهی کشور، دسترسی به اطلاعات لازم برای این سازمانها جهت تمرکز خدمات بر گروههای هدف، امکان استفاده همزمان از چند سرویس و شفافیت در ارائه خدمات ازسوی سازمانها به دولت و مردم بوده، اما در این پایگاه، سرپرست خانوار، فرد دریافتکننده یارانه تعریف شده است. ازآنجاکه براساس تعریف سرپرست خانوار، فرد دریافتکننده یارانه لزوماً سرپرست خانوار نیست، استفاده از دادههای مربوط به سرپرستان خانوار این پایگاه در عمل با مشکلاتی همراه است. بنابراین نبود بانک اطلاعاتی جامع و در دسترس بر فرایند قانونگذاریهای کوتاهمدت و بلندمدت تأثیر منفی خواهد داشت.
این گزارش بیان میکند که در بیشتر اطلاعات آماری و پژوهشها هنوز وفاقی از مفهوم «زنان سرپرست خانوار» در کشور شکل نگرفته و با اینکه هدف اصلی در قوانینی همانند برنامههای توسعه، معطوف به این مفاهیم است، اما غالباً این زنان بهدلیل ویژگی مشترک «سرپرست خانوار بودن» بهصورت یک گروه همگن در نظر گرفته شدهاند. درحالیکه براساس همین ویژگی مشترک، دستهبندیهای متفاوتی از زنان سرپرست خانوار قابل ارائه است، به بیان دیگر در این خانوارها یا مرد بهصورت دائم یا موقت حضور ندارد و یا اینکه مرد حضور دارد، اما بهدلیل بیماری یا معلولیت و... نقشی در امرار معاش ندارد. بنابراین زنان سرپرست خانوار، گروهی کاملاً نامتجانس هستند که ظرفیت، قدرت چانهزنی و موقعیت آنان با توجه به ویژگیهای جمعیتی، اجتماعی، اقتصادی و سلامت بسیار متفاوت است.
این گزارش توضیح میدهد که بررسی شاخصهای برگرفته شده از مطالعات ملی و گزارشهای دستگاههای حمایتی نشان میدهد که وضعیتسنجی خانوارهای زنسرپرست برمبنای ارزیابی تحقق اسناد سیاستی احصا نشده، بلکه در هر مطالعه براساس سلیقه نویسنده/ نویسندگان یکی از شاخصهای اصلی (نهایت دو شاخص اصلی) با تعدادی از شاخصهای فرعی در مطالعات مورد بررسی قرار گرفتهاند. این موضوع بیانکننده این مشکل است که شاخصهای مشخصی در ارتباط با سنجش وضعیت جمعیتی و اجتماعی خانوارهای زنسرپرست وجود نداشته و همچنین میان ارکان نظام داده خانوارهای زنسرپرست هماهنگی وجود ندارد.
در این گزارش آمده است که اولین و مهمترین ابزار در سیاستگذاری مرتبط با خانوارهای زنسرپرست، دارا بودن آمار جامع و اطلاعات دقیق و بهروز در ارتباط با وضعیت جمعیتی، اجتماعی، اقتصادی، سلامت و ... آنهاست؛ لذا بهروزرسانی سالنامههای آماری و مرتبط بودن اطلاعات آماری با نیازهای سیاستگذاری و برنامهریزی از وظایف مرکز آمار ایران است. این درحالی است که «قانون مرکز آمار ایران» در سال ۱۳۵۳ مصوب شده و بسیاری از موضوعات قانونی مرتبط با آمار ازجمله تعریف آمارهای رسمی، سازوکار کنترل کیفی آمارها، تقسیم کار و تعامل متقابل نهادها و واحدهای آماری و ... مغفول واقع شده یا به نحو مؤثری در نظر گرفته نشده است. لذا پیشنهاد میشود «طرح نظام آماری ایران» (شماره ثبت ۵۹۸) که در مجلس یازدهم اعلام وصول شده بود، اما تا پایان این دوره از مجلس به نتیجهای نرسید؛ مجدداً در دستور کار مجلس دوازدهم قرار گیرد.
این گزارش ادامه میدهد که به «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» پیشنهاد میشود با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاستجمهوری، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، ابتدا به طراحی شاخصهای ارزیابی وضعیت خانوارهای زنسرپرست و بدسرپرست (ذکر شده در بند «پ» ماده (۸۰) قانون برنامه هفتم پیشرفت) بپردازد تا بتواند به نتایج بهتری از اجراییسازی آییننامه هیئتوزیران در «آییننامه یکپارچهسازی خدمات مربوط به زنان سرپرست خانوار» در جهت شناسایی، جذب و خدمات حمایتی و توانمندسازی دست یابد.
