اساسنامه انجمن علمی توانمندسازی خانواده ایران

بسمه تعالی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - معاونت پژوهشی

کمیسیون انجمنهای علمی ایران

اساسنامه انجمن علمی "توانمندسازی خانواده ایران"

فصل اول – کلیات و اهداف

ماده ۱: به‌ منظور گسترش، پیشبرد و ارتقاء علمی دانش توانمندسازی خانواده و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌ توانمندسازی و توان افزایی، انجمن ایرانی توانمندسازی خانواده ایران از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده می‌شود، تشكیل می‌گردد.

ماده ۲: انجمن مؤسسه‌ای غیرانتفاعی، داوطلبانه و غیر سیاسی است كه در زمینه‌های علمی و پژوهشی فعالیت می‌كند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رئیس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن می‌باشد.

ماده ۳: مركز انجمن در شهر تهران است و شعب آن پس از تصویب هیئت مدیره انجمن می‌تواند در هر منطقه از كشور تشکیل شود.

تبصره: هیئت مدیره می‌تواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام كند.

ماده ۴: انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می‌شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

 

فصل دوم – وظایف و فعالیت‌ها

ماده ۵: به‌منظور نیل به هدفهای مذكور در ماده (۱) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به‌ عمل خواهد‌ آورد:

۱-۵- انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی با محققان و متخصصانی كه به گونه‌ای با علم توانمندسازی و خانواده سر و كار دارند.

۲-۵- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی، بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.

۳-۵- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز.

۴-۵- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی

۵-۵- برگزاری گردهمایی‌های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی

۶-۵- انتشار کتب و نشریات علمی.

 

فصل سوم – انواع و شرایط عضویت

ماده ۶: عضویت

۱-۶- عضویت پیوسته:

موسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته های علوم انسانی و نیز رشته‌های وابسته باشند، می‌توانند به‌ عضویت پیوسته درآیند.

۲-۶- عضویت وابسته:

اشخاصی که دارای درجه کارشناسی در یكی از رشته‌های بند ۱-۶ باشند و نیز اشخاصی كه دارای درجه كارشناسی هستند و مدت ۳ سال به نحوی در یكی از رشته‌های مذكور در بند ۱-۶ شاغل هستند، می‌توانند به‌عضویت وابسته انجمن درآیند.

۳-۶- عضویت دانشجویی:

كلیه دانشجویانی كه در مقطع کارشناسی رشته‌های علوم انسانی به تحصیل اشتغال دارند.

۴-۶- عضویت افتخاری:

شخصیت‌های ایرانی و خارجی كه مقام علمی آنان در زمینه‌های توانمندسازی حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن كمكهای مؤثر و ارزنده‌ای نموده‌ باشند.

۵-۶- عضویت حقوقی

كلیه سازمان‌ها و اشخاص حقوقی دولتی یا خصوصی كه در زمینه‌های علمی و پژوهشی و اجرایی مرتبط، فعالیت دارند می‌توانند به عضویت انجمن درآیند.

تبصره ۱: افراد دارای درجه كارشناسی در یكی از رشته‌های مذكور در بند ۱-۶ می‌توانند با تصویب هیئت مدیره به عضویت پیوسته انجمن درآیند.

تبصره ۲: اعضای حقوقی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب می‌شوند.

ماده ۷: هر یكی از اعضاء سالانه مبلغی را كه میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین می‌گردد به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد كرد.

تبصره ۱: پرداخت حق عضویت هیچ‌گونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمی‌كند.

تبصره ۲: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.

ماده ۸: عضویت در یكی از موارد زیر خاتمه می‌یابد:

۱-۸- استعفای كتبی

۲-۸- عدم پرداخت حق عضویت سالانه

تبصره: تأیید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است.

 

فصل چهارم – اركان انجمن

ماده ۹: اركان اصلی عبارتند از:

الف: مجمع عمومی ب: هیئت مدیره ج: بازرس

الف: مجمع عمومی

ماده ۱۰ : مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوق‌العاده تشكیل می‌شود.

۱-۱۰- مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشكیل می‌شود و با حضور یا رأی كتبی نصف به علاوه یك كل اعضای پیوسته انجمن رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اكثر آراء معتبر است.

۲-۱۰- مجمع عمومی فوق‌العاده در مورد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس (بازرسان) و یا با تقاضای كتبی یک سوم اعضای پیوسته تشكیل می‌شود.

۳-۱۰- در صورتی‌ كه در دعوت نخست جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت جلسه دوم به فاصله حداقل بیست و حداكثر چهل روز بعد تشكیل می‌شود و با تعداد حاضر در جلسه رسمیت خواهد یافت. در ضمن اخذ آراء می‌تواند بصورت مکاتبه ای ـ براساس آیین‌نامه‌ای كه توسط هیئت مدیره تدوین می‌شود ـ انجام شود.

تبصره ۱: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی به‌صورت كتبی یا آگهی در روزنامه‌ كثیر‌الانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشكیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.

تبصره ۲: یك‌سوم اعضای پیوسته می‌توانند مستقیماً اقدام به دعوت برای تشكیل مجامع عمومی نمایند مشروط بر اینكه هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره یا بازرس تصریح نمایند.

تبصره ۳: در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهد بود كه در تقاضانامه ذكر شده‌ است.

تبصره ۴: شرایط تشكیل مجمع عمومی فوق‌العاده همانند شرایط تشكیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است.

ماده ۱۱: وظایف مجامع عمومی

الف –مجمع عمومی عادی

  • انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس (بازرسان در صورت وجود بیش از یک بازرس اصلی)

  • تصویب خط مشی انجمن

  • بررسی و تصویب پیشنهادات هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)

  • تعیین میزان حق عضویت

  • عزل هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)

  • بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینه‌های سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن.

ب – مجمع عمومی فوق‌العاده

  • تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه

  • تصویب انحلال انجمن

تبصره ۱: جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده با حضور نماینده کمیسیون انجمن‌های علمی ایران رسمیت می‌یابد.

تبصره ۲: مجامع عمومی توسط هیئت رئیسه‌ای مركب از یك رئیس، یك منشی و دو ناظر اداره می‌شوند.

تبصره ۳: اعضای هیئت رئیسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب می‌شوند.

تبصره ۴: اعضای هیئت رئیسه نباید از بین كسانی باشند كه خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس كاندیدا كرده‌اند.

پ– هیئت مدیره

ماده ۱۲: هیئت مدیره انجمن مركب از ۷ عضو اصلی و ۲ عضو علی‌البدل است. كه هر ۳ سال یكبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب می‌شوند.

۱-۱۲- هیچ یک از اعضا نمی‌توانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند.

۲-۱۲- حداكثر دو عضو مشمول بند (۱-۱۲) در صورت كسب بیش از ۴/۳ آرا حاضرین در جلسه می‌توانند برای دوره‌های دیگر به عضویت هیئت مدیره درآیند.

۳-۱۲- عضویت در هیئت مدیره افتخاری است.

۴-۱۲- هیئت مدیره می‌بایستی حداكثر تا یک هفته پس از انتخاب شدن تشكیل جلسه داده و با رأی كتبی نسبت به تفكيك وظایف خود و انتخاب یک رئیس هیئت مدیره، یک نائب رئیس، یك خزانه دار و یك دبیر از میان خود اقدام ‌نماید.

۵-۱۲- كلیه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضای رئیس هیئت مدیره و خزانه‌دار همراه با مهر انجمن و نامه‌های رسمی با امضای رئیس یا نائب رئیس انجمن معتبر است.

۶-۱۲- هیئت مدیره موظف است بر حسب نیاز حداقل هر یك ماه یكبار تشكیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشكیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز است.

۷-۱۲- جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.

۸-۱۲- كلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورت جلسات هیئت مدیره نگهداری می‌شود.

۹-۱۲- حضور اعضای هیئت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب در حكم استعفای عضو غایب خواهد بود.

۱۰-۱۲- در صورت استعفا، برکناری یا فوت هر یك از اعضای هیئت مدیره، عضو علی‌البدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد.

۱۱-۱۲- حضور بازرس (بازرسان) در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.

ماده ۱۳: هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن بوده و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:

۱-۱۳- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی

۲-۱۳- تشكیل گروه‌های علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آن‌ها

۳-۱۳- هیئت مدیره می‌تواند هر اقدام و معامله‌ای را كه ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض، به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول كه مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام می‌دهد.

۴-۱۳- جز درباره موضوعاتی كه به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آن‌ها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئت مدیره كلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجام دارا می‌باشد.

۵-۱۳- تهیه گزارش سالانه و تنظیم ترازنامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینه‌های انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر.

۶-۱۳- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل به‌غیر.

۷-۱۳- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شركت در مجامع علمی داخلی و خارجی

۸-۱۳- اجرای طرح‌ها و برنامه‌های علمی در چارچوب وظایف انجمن

۹-۱۳- جلب هدایا و كمك‌های مالی

۱۰-۱۳- اهدای بورس‌های تحقیقاتی و آموزشی

۱۱-۱۳- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.

۱۲-۱۳- ارسال گزارش‌های لازم به کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۱۳-۱۳- هیئت مدیره موظف است ظرف حداكثر ۴ ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمن‌های علمی ارسال نماید.

تبصره: هیئت مدیره و بازرس پیشین تا تایید هیئت مدیره و بازرس جدید از سوی کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مسئولیت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.

ج – بازرس (بازرسان)

ماده ۱۴: مجمع عمومی عادی یک نفر را به‌عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان بازرس علی‌البدل برای مدت ۳ سال انتخاب می‌نماید.

تبصره: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.

ماده ۱۵: وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است.

۱-۱۵- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی

۲-۱۵- بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملكرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی

۳-۱۵- گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی

تبصره: کلیه اسناد و مدارك انجمن اعم از مالی و غیرمالی در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت مدیره برای بررسی در دسترس بازرس (بازرسان) قرار گیرد.

ماده ۱۶: وظایف دبیر انجمن به قرار زیر است:

۱-۱۶- اداره امور جاری دبیرخانه

۲-۱۶- جمع آوری صورتجلسات و پیگیری تصمیمات متخذه

۳-۱۶-انجام امور محوله از طرف هیئت مدیره

ماده ۱۷: وظایف خزانه دار به شرح زیر است:

۱-۱۷ - رسیدگی به امور مالی انجمن

۲-۱۷- تهیه و تنظیم دفاتر قانونی و ارائه ترازنامه و گزارش مالی به مجمع عمومی و مراجع ذیربط.

ماده ۱۸: انجمن می‌تواند گروه‌ها و كمیته‌های زیر را تشكیل دهد كه براساس شرح وظایفی كه از سوی هیئت مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت می‌پردازند.

  • گروههای تخصصی

  • كمیته آموزش و پژوهش

  • كمیته انتشارات

  • كمیته آمار و اطلاعات

  • كمیته پذیرش و روابط عمومی و امور بین الملل

  • كمیته گردهمایی‌های علمی

۱-۱۸- انجمن مجاز به تشكیل گروه‌ها و كمیته‌های دیگری كه بر حسب نیاز احساس می‌شود، نیز می‌باشد.

 

فصل پنجم – بودجه و مواد متفرقه

ماده ۱۹: منابع مالی انجمن عبارتند از:

۱-۱۹- حق عضویت‌ اعضا

۲-۱۹- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاوره‌ای و فروش کتب و نشریات علمی

۳-۱۹- دریافت هدایا و كمكها

۴-۱۹- كلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده ۵ این اساسنامه خواهد شد.

ماده ۲۰: درآمدها و هزینه‌های انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به كمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می‌شود.

ماده ۲۱: كلیه وجوه انجمن در حساب بانكی انجمن كه توسط هیئت مدیره در یك یا چند بانك افتتاح شده، نگهداری می‌شود.

ماده ۲۲: هیچ یک از موسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچ‌گونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آن‌ها نمی‌توانند مبادرت به انجام معاملات با انجمن نمایند.

ماده ۲۳: كلیه مدارك و پرونده های مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیت‌های انجمن در محل دفتر مركزی انجمن نگهداری می‌شود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

ماده ۲۴: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه و اعضاء هیئت مدیره، پس از تصویب کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است.

ماده ۲۵: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروه‌ها و احزاب سیاسی را ندارند.

ماده ۲۶: در صورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویه‌ای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد كرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهی‌ها كلیه دارایی‌های منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تبرعاً به یكی از انجمن‌های علمی کشور واگذار كند.

ماده ۲۷: این اساسنامه مشتمل بر پنج فصل، ۲۷ ماده و ۲۱ تبصره در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۰۹/۰۱ هجری خورشیدی به تصویب هیئت موسس "انجمن علمی توانمندسازی خانواده ایران" رسید.